WAJ3114 BINA INSAN GURU -(BIG) FASA 2
Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bina Insan Guru)
Nama Kursus | Bina Insan Guru - (BIG) Fasa 2 (Teachers Human Build-Up – Phase 2) |
Kod Kursus | WAJ3114 |
Kredit | NCP |
Jam Kontak | 10 Jam |
Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu |
Prasyarat | Tiada |
Semester | Kedua |
Hasil Pembelajaran | 1. Membina kemahiran berfikir aras tinggi dalam menganalisis masalah dan situasi komplek untuk membuat keputusan yang jitu dan menyelesaikan masalah serta berupaya berfikir secara reflektif untuk melaksanakan penambahbaikan secara berterusan 2. Menunjukkan kecaknaan terhadap kepentingan perkhidmatan kepada komuniti. 3. Bertindak balas secara positif kepada keadaan dan keperluan persekitaran yang berbeza dan mengembangkan kemahiran berkomunikasi dalam kepelbagaian budaya. 4. Menghayati dan menampilkan ciri-ciri kerohanian, nilai, etika dan akhlak keguruan. 5. Merancang, melaksana, memimpin program, berkerjasama dan mengambil peranan secara aktif dalam kumpulan. 6. Mempamerkan daya ketahanan dan kekuatan fizikal, mental, emosi, rohani dan sosial. |
Sinopsis | Kursus ini bertujuan mendedahkan pelajar dengan domain pembangunan diri insan guru yang seimbang. Penekanan utama kursus ini berkaitan dengan pembangunan insan guru yang seimbang, guru dan hubungan dengan komuniti, guru dan akauntabiliti profesionalisme, aktiviti kemasyarakatan, jenis khidmat kemasyarakatan, khidmat pendidikan kepada komuniti, berkauntabiliti dan amanah dan kreativiti dan inovatif. This course aims to expose students to the balance of teacher self development domain as teachers. The course emphasises on the balanced teacher self development, teacher relationship with community and honesty, creativity and innovative. |
Tajuk | Kandungan | Jam |
1. Ceramah/ Bengkel Tema Ceramah/ Bengkel/ Seminar · Pembinaan Insan Guru yang Seimbang. - Guru sebagai insan mulia. - Kualiti peribadi dan professionalisma seorang guru. - Pembelajaran berterusan dan seluas hayat. · Guru dan Hubungan Komuniti. - Cabaran guru merealisasikan pendemokrasian pendidikan. - Guru sebagai agen perubahan masyarakat. - Hubungan sekolah dan komuniti ke arah pembangunan pendidikan. · Guru dan akauntabiliti profesionalisma - Pembinaan semula sikap ke arah perkhidmatan pendidikan bertaraf dunia. - Guru reflektif menjana keberkesanan tugas. - Etika dan moral professional. - Dasar dan wawasan pendidikan dan implikasinya kepada peranan dan tanggungjawab guru. | Menghadiri satu ceramah / bengkel / seminar berkaitan tema-tema berikut dan menyediakan satu catatan reflektif. Perlu mengambil kira domain kandungan kurikulum kursus di bawah sepanjang pelaksanaan. Kerohanian dan akhlak keguruan · Memahami domain pembangunan diri yang seimbang. · Memahami konsep nilai dan etika keguruan. · memahami citra diri insan guru. · Membina pemikiran positif dan motivasi kendiri terhadap kerjaya keguruan. Berilmu, beramal dan berbakti · Memahami konsep nilai dan etika keguruan. · Memahami kepentingan mengamalkan semangat berpasukan, kerjasama dan bertanggungjawab. · Memahami kepentingan membangunkan kesejahteraan masyarakat dan negara. Berakauntabiliti dan amanah · Memahami konsep akauntabiliti professional keguruan. · Membina komitmen dalam pelaksanaan peranan guru sebagai pendidik, pembimbing dan Pembina akhlak. · Membina pemikiran proaktif terhadap keperluan dan kepentingan perkhidmatan pendidikan. · Membina kesedaran sosial dan perkhidmatan. · Memahami konsep dan kepentingan pengurusan hubungan dengan komuniti pendidikan. | 3 |
2. Aktiviti Kemasyarakatan · Jenis Khidmat Kemasyarakatan. - khidmat sosial dan kebajikan (rumah kebajikan, hospital, rumah anak yatim, pusat penjagaan warga emas) - bantuan bencana (banjir, kebakaran, bencana alam) - gotong royong (membersihkan tanah perkuburan, rumah ibadat, pusat-pusat komuniti, dan khidmat kebajikan). · Khidmat Pendidikan Kepada Komuniti. - kelas tambahan - klinik subjek/ bimbingan pembelajaran. - kem motivasi dan kerjaya - kempen kesedaran pendidikan. | Amali Merancang dan melaksanakan salah satu daripada jenis aktiviti kemasyarakatan yang ditetapkan dengan mengaplikasikan kemahiran, sikap dan perlakuan. Perlu mengambil kira domain kandungan kurikulum kursus di bawah sepanjang pelaksanaan. Berjiwa merdeka dan perkasa. · Membina kemahiran pengurusan diri dan kumpulan. · Membina kemahiran membuat keputusan dan menyelesaikan masalah. Kerohanian dan akhlak keguruan. · Memahami konsep nilai dan etika keguruan. · Membina pemikiran positif dan motivasi kendiri terhadap kerjaya keguruan. · Menghayati nilai, etika dan akhlak keguruan. Berilmu, beramal dan berbakti. · Mengamalkan semangat berpasukan, kerjasama dan tanggungjawab. · Menghayati konsep kerja sebagai ibadah. Berakauntabiliti dan amanah. · Menghayati konsep kerja sebagai ibadah. · Menunjukkan kepekaan dan bertindak balas secara positif kepada realiti persekitaran. · Menunjukkan kemahiran dalam pengurusan hubungan dengan komuniti pendidikan dan pihak berkaitan. · Menunjukkan komitmen dalam melaksanakan peranan. Kreatif dan inovatif. · Menghayati konsep kerja sebagai ibadah. · Berupaya berfikir secara kritikal, analitikal dan kreatif dalam perancangan dan pelaksanaan aktiviti. · Berupaya berfikir secara reflektif dalam nilai kelemahan dan kekuatan diri untuk melakukan penambahbaikan. Catatan: Guru pelatih perlu mengikuti aktiviti yang berbeza dalam ketiga-tiga siri khidmat masyarakat yang dikendalikan mengikut semester dan mesti terlibat dalam kedua-dua jenis aktiviti kemasyarakatan. | 7 |
| Jumlah | 10 |
Pentaksiran dan Penilaian | 100% berdasarkan kerja kursus |
Rujukan Asas | Abdul Rahman Bin Ahmad (1992). Bimbingan dan Kaunseling dari perspektif Islam. Human Resource Enterprise: Sri Kembangan, Selangor. Bahagian Pendidikan Guru (2000). Etika Pelajar Pendidikan Guru. Kementerian Pendidikan Malaysia: Kuala Lumpur. Hisham Altalib (1994). Panduan Latihan Bagi Gerakan Islam. Media Dakwah: Jakarta. Holland, J.L, (1973). Making vocational choices. New Jersey: Printice Hall, Inc. West Edie (1994). 201 icebreakers: New York:McGraw Hill. Steven, J. Stein (2001). The EQ edge. Canada: Multi-Health Systems Inc. |
Rujukan Tambahan | Mohd. Nashuha Jamidin dan rakan-rakan (1996). Kemahiran berfikir dan belajar. Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd: Shah Alam Mohd Taib Haji Hassan, Dato Haji (1993). Panduan hidup seorang Islam. Percetakan Watan: Kuala Lumpur. Mustapha Haji Daud (1995). Budi bahasa dalam tamadun Islam. Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur. Mustafa Haji Daud (1994). Pengurusan Islam. Utusan Publications: Kuala Lumpur. Rashid Haji Mohamad (2000). Bimbingan dan Kaunseling. Pearson Education Malaysia Sdn.Bhd: Petaling jaya. Spart-Langer, Simmon dan Pasch (1992). Reflective Pedagogical Thinking : How can we promote and measure it? Journal of Teacher Education. |
WAJ3109 KOKURIKULUM-PERMAINAN
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
Nama Kursus | Kokurikulum – Permainan (Cocuriculum – Games) |
Kod Kursus | WAJ3109 |
Kredit | 1 (0+1) |
Jam Kontak | 30 |
Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu |
Prasyarat | Tiada |
Semester | Dua |
Hasil Pembelajaran | 1. Menganalisis konsep, matlamat dan strategi pelaksanaan permainan di sekolah; 2. Menguasai pengetahuan dan kemahiran asas permainan ; 3. Membentuk kemahiran bagi menilai pencapaian bakat dan potensi pelajar dalam permainan; dan 4. Membentuk sikap dan nilai positif yang berterusan dalam kepimpinan dan aktiviti permainan. |
Sinopsis | Kursus ini meliputi pengetahuan umum: sejarah permainan peringkat antarabangsa dan Malaysia; pengenalan alatan, gelanggang dan undang-undang permainan; mengenali, latihan dan taktik permainan; pengukuhan kemahiran dalam permainan; pengurusan padang/ gelanggang dan pasukan; pengelolaan pertandingan. The course focusses general knowledge: history of games in Malaysia and International level; introduction on equipment, court and rules and regulation of games; knowing, training and tactical of games; games enrichment; management of court/ field and team; organizing competition. |
Tajuk | Kandungan | Jam |
1 | Pengenalan · Sejarah - Malaysia - Antarabangsa · Peralatan dan ukuran Gelanggang | 2 |
2 | Kemahiran Asas | 10 |
3. | Asas Kejurulatihan · Peralatan dan ukuran · Gelanggang. · Kaedah latihan · Strategi permainan · Teknik latihan · Program latihan | 6 |
4 | Asas Kepegawaian · Undang-undang | 6 |
5 | Pengurusan dan Pengelolaan · Pengurusan gelanggang · Pengurusan pasukan · Pengelolaan pertandingan | 6 |
JUMLAH | 30 |
Pentaksiran | Amali 80% Tugasan (Kumpulan) 20% |
Bacaan Asas | MSSM, (terkini). Buku Peraturan-Peraturan Pertandingan |
Rujukan Tambahan | Wee Eng Hoe, 1995. Gerak kerja kokurikulum (Sukan), Shah Alam: Fajar Bakti Wee Eng Hoe, 1995. Organisasi & pentadbiran pendidikan jasmani dan Sukan, Shah Alam: Fajar Bakti. |
Nota:
i. Pilih SATU permainan sahaja. IPG boleh memilih permainan mengikut
kepakaran dan kemudahan yang ada di IPG
ii. Permainan yang dicadangkan dalam sukatan pelajaran: Bola Keranjang,
Badminton, Hoki, Bola Sepak, Bola Jaring, Bola Baling, Kriket Kancil,
Memanah, Pingpong, Sepak Takraw dan Tenpin Boling
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
Nama Kursus | Kokurikulum – Persatuan (Cocuriculum – Societies) |
Kod Kursus | WAJ3113 |
Kredit | 1 (0+1) |
Jam Kontak | 30 |
Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu |
Prasyarat | Tiada |
Semester | Dua |
Hasil Pembelajaran | 1. Mendedahkan pelajar dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai profesionalisme keguruan dalam GERKO Persatuan; 2. Memberi peluang kepada pelajar meningkatkan kreativiti dan keyakinan diri dalam perancangan dan pengurusan GERKO Persatuan; 3. Menghayati nilai-nilai murni serta mengamalkan sikap positif secara berterusan melalui penglibatan aktif dalam aktiviti berpersatuan; dan 4. Menjadi penasihat persatuan yangn berkesan di sekolah kelak. |
Sinopsis | Kursus ini meliputi pengenalan dan konsep persatuan; pengurusan; sejarah; perkembangan dan kepentingan persatuan; pengkelasan persatuan; kemahiran asas; persediaan, pelaksanaan dan penilaian projek. The course focuses on the introduction and concept of society; management; history; development and importance; classification of society; basic skills; preparation, implementation and evaluation of project. |
Tajuk | Kandungan | Jam |
1 | Pengurusan Persatuan
| 2 |
2 | Pengenalan Konsep / Teori
- Mengetahui definisi dan konsep/ teori - Mengenal pasti ciri-ciri aktiviti berpesatuan | 2 |
3 | Identiti Persatuan
- logo; moto; dan lagu persatuan | 2 |
4 | Pelaksanaan Aktiviti Perancangan & Pengurusan
i. Menubuhkan jawatankuasa kerja § Pengerusi § Setiausaha § Bendahari § Ahli Jawatankuasa ii. Menjalankan mesyuarat jawatankuasa iii. Menentukan anggaran perbelanjaan iv. Menentukan tarikh, masa dan tempat aktiviti v. Mengumpul maklumat vi. Menyebarkan maklumat melalui poster/ buletin/ papan kenyataan vii. Menyediakan edaran / jemputan Pelaksanaan i. Persediaan projek / program ii. Latihan iii. Persembahan | 10 14 |
JUMLAH | 30 |
Pentaksiran | Teori 10% Projek 70% Sahsiah 20% |
Bacaan Asas | Ab. Alim bin Abdul Rahim, (1994). Pengurusan Kokurikulum. Kuala Lumpur: Fajar Bakti Kamisah Sharif, (1995). Kokurikulum. Kuala Lumpur: Goodmark Enterprise |
Rujukan Tambahan | Kementerian Pendidikan Malaysia, (1990). Buku Panduan Gerak Kerja Kokurikulum Sekolah Rendah. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum & Dewan Bahasa dan Pustaka. |
WAJ 3104 LITERASI BAHASA MELAYU
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus | Literasi Bahasa Melayu (Malay Language Literacy) |
Kod Kursus | WAJ 3104 |
Kredit | 2(2+0) |
Jam Interaksi | 60 jam |
Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu |
Prasyarat | Tiada |
Semester | Pertama/Kedua |
Hasil Pembelajaran | 1. Menjelaskan dan menghuraikan Teori Pemerolehan Bahasa, Konsep KIA2M, kemahiran-kemahiran Asas KIA2M, Prinsip dan Kriteria Pemilihan Bahan Penhgajaran dan pembelajaran KIA2M. 2. Membina bahan elektronik dan bukan elektronik dalam pengajaran dan pembelajaran KIA2M. 3. Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran nKIA2M dalam mata pelajaran Muzik, Seni Visual, dan Pendidikan jasmani. 4. Menilai dan memilih strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk melaksanakan KIA2M kepada murid-murid yang pelbagai latar belakang. |
Sinopsis | Kursus ini menjelaskan dan mengaplikasi teori pemerolehan bahasa, hubungannya dengan pengajaran dan pembelajaran. Tumpuan diberikan kepada pemulihan membaca dan menulis, strategi pengajaran dan pembelajaran, kemahiran asas pemulihan membaca dan menulis, jenis-jenis aktiviti kemahiran asas membaca dan menulis, penyerapan pemulihan membaca dan menulis dalam mata pelajaran pendidikan muzik, seni visual, pendidikan jasmani dan kesihatan, pemilhan, pembinaan, dan penggunaan bahan pengajaran dan pembelajran elektronik dan bukan elektronik serta aktiviti pengajaran dan pembelajaran. This course describes about language acquisition theory, its relationship with teaching and learning, Focuses wil be onreading and writing remedial on teaching and learning strategy, reading and writing remedial basic skills; types of reading and writing basics skills activities; reading and writing in music education, visual arts, and physical education and health science selection, development and usage of electronic and non electronic and teaching and learning activities. |
Amali
Bil | Tajuk | Jam |
1 | Melaksanakan Aktivit Prabacaan · Melaksanakan Aktiviti Pengamatan Penglihatan · Melaksanakan Aktiviti Pengamatan Pendengaran · Melaksanakan Aktiviti Pergerakan Tangan dan Mata | 4 |
2 | Bengkel Asas Membaca; Kaedah Fonetik · Latihan Menyembunyikan Huruf dan Asosiasi Benda dengan Bunyi Huruf · Latihan Membatang Suku Kata dan Perkataan · Latihan Membaca Frasa dan Ayat · Latihan Menggunakan Bahan Bantu Belajar untuk Melaksanakan Kaedah Fonik | 4 |
3 | Bengkel Asas membaca: Kaedah Abjad · Menyebut Nama huruf Abjad a hingga z; Huruf Besar dan Huruf Kecil · Latihan Menyebut Suku kata V dan KV · Latihan Mengeja Suku Kata, Perkataan dan Frasa · Latihan Membaca Ayat · Menggunakan bahan Bantu Belajara yang sesuai | 4 |
4 | Bengkel Asas Membaca; Kaedah Pandang dan Sebut · Latihan Menyebut Perkataan · Latihan Mencerakinkan Perkataan Menjadi Suku Kata · Latihan Membina dan Membaca Ayat · Menggunakan Bahan Bantu Belajar yang sesuai | 4 |
5 | Bengkel Aktiviti Pratulisan · Melaksanakan Aktiviti Pergerakan Jari, Tangan dan Mata · Melaksanakan AktivitiMembuat Corak, Menyambung Titik, Memadamkan Bentuk, dan lain-lain · Melaksanakan Aktiviti Membentuk Huruf | |
6 | Bengkel Aktiviti Penulisan Mekanis · Menulis Huruf Kecil dan Huruf Besar dari a hingga z di Atas Kertas Berkotak, Bergaris Empat, Bergaris Tiga, dan bergaris Satu · Melaksanakan Aktiviti Susulan seperti Memadankan Huruf Kecil dengan Huruf Besar, Menyesuaikan Nama Huruf dengan Huruf, memadankan Nama Huruf dengan Bunyi Huruf · Melaksanakan Aktiviti Menulis Huruf Mengikut Urutan, Mengisi tempat Kosong dengan huruf yang Tertinggal dan Lain-lain · Latihan Menulis Suku Kata, Perkataan dan Ayat Tunggal | 4 |
7 | Bengkel Penyerapan Pemulihan dan Menulis dalam Mata Pelajaran Pendidikan Muzik · Menyebut Nama Huruf Mengikut Melodi · Mengeja Perkataan Satu dan Dua Kata-kata Mengikut Melodi · Membuat aktiviti pergerakan badan | 4 |
8 | Aktiviti Penyerapan Pemulihan Membaca dan Menulis Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual · Mengeja dan Menyebut Perkataan Berdasarkan gambar yang Dilukis, Kraf, Kolaj dan Ukiran yang Dihasilkan | 4 |
9 | Aktiviti Penyerapan Pemulihan Membaca dan Menulis dalam Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan · Aktiviti Bermain dengan Huruf dan Perkataan Secaara Lokomotor · Pemainan Mengeja · Permainan Membentuk Ayat | 4 |
10 | Membina dan Menggunakan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bukan Elektronik · Membina dan Menggunakan Bahan Pengajaran untuk Permainan Bahasa, Pemintal Lidah, Pasangan Minimal · Membina dan Menggunakan Bahan Pengajaran untuk Lakonan | 4 |
12 | Bengkel pembelajaran Secara Individu, Berpasangan dan Berkumpulan · Simulasi Pembelajaran Secara Individu · Simulasi Pembelajaran Secara Berpasangan · Simulasi Pembelajaran Secara Berkumpulan | 4 |
Bil | Tajuk | Jam |
13 | Bengkel Pembinaan bahan Pemulihan dengan Power Point · Membina Bahan Pemulihan dengan Penekanan Terhadap Aspek Persembahan dengan Kelas Pemulihan | 4 |
14 | Bengkel Membuat Rakaman Bunyi-bunyian dengan Menggunakan Alat Perakan Digital · Membuat Rakaman Bunyi Alam · Membuat Rakaman Bunyi Mekanikal · Membuat Rakaman Bunyi dengan Abjad | |
15 | Seminar dan pameran bahan Pemulihan bahasa Melayu · Mengadakan seminar · Mengadakan pameran | 4 |
JUMLAH | 30 |
Penilaian | Kerja Kursus · Pembentangan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran : 60% · Ujian/Kuiz : 40% |
Rujukan Asas | Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia(2006) Buku panduan Pelaksanaan Kelas Intervensi. Kuala Lumpur |
| Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (2006) Program kelas intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M) – Pendidikan Seni Visual. Kuala Lumpur Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (2006) Program kelas intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M) – Pendidikan Muzik. Kuala Lumpur Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (2006) Program kelas intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M) – Pendidikan Jasmani dan Kesihatan. Kuala Lumpur |
Rujukan Tambahan | Azman Wan Cik (peny) 1989. Mengajar Bahasa Malaysia.Jilid 1 Perkaedahan.Kuala Lumpur Abdul Hamid Mahmood (1993). Guru dan Bahasa Melayu, Kuala Lumpur: Media Printex (M) Sdn Bhd. |
Course Pro Forma
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
Topic | Content | Hours |
1 | Problem solving · Heuristic approach (non- mechanical) · Understanding the problem statement · Discussion of possible analytic tools or strategies to solve · Assessment and reasonableness of solution · Further analysis · Real life examples: practical activities | 6 |
2 | Operation and computation · Means of performing calculation: o Pencil- and- paper o Calculators and computers o Mental computation o Estimations o Manipulative materials · Appropriate and inappropriate uses of calculators and computers · Appropriateness: rough estimates or exact answers | 6 |
3 | Measurement · Intuitive notions of mathematical concepts o Practical activities with varied materials o Direct experience · Uncoventional instruments and non-standard units e.g feet and hands · Metric units and conversion · Contextual teaching : taking measurements to gather data needed to solve problem in daily life | 6 |
4 | Spatial sense · 2D and 3D : plane and solid objects · availability to handle, measure and use in building · to construct from simple materials or with conventional instruments · draw spatial concepts and relationships from activities | 6 |
Topic | Content | Hours |
5 | Data analysis and interpretation · Read and interpret presented quantitative information in tables, charts or graphs o Instructions on reading · Statistics: collection, analysis and interpretation of numerical data o Critically examine statistics given · Exploration of events related to chances (intuitive idea of probability) | 6 |
| Total | 30 |
| | |
Main References | Valsa Koshy and Jean Murray (2002). Unlocking numeracy. David Fulton Publishers. David Coles and Tim Copeland (2002). Numeracy and Mathematics Across the Primary Curriculum. | |
Further references | Share, Margaret (2001). Numeracy on display. Blair Publications Ltd Jerry Howett (2000). Number power ( a real woreld approach to Maths). Contemporary Books. Mark Patmore (2002). The numeracy skills test. Learning Matters. |
EDU 3103 Murid dan Alam Belajar (Learning and the Learner)
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)
Nama Kursus | Murid dan Alam Belajar (Learning and the Learner) |
Kod Kursus | EDU 3103 |
Kredit | 3(3+0) |
Jam Kontak | 45 jam |
Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris |
Prasyarat | Tiada |
Semester | Kedua |
Hasil Pembelajaran |
|
Sinopsis | Kursus ini merangkumi konsep alam belajar kanak-kanak; pelbagai teori pembelajaran; implikasi faktor perbezaan individu, motivasi, gaya pembelajaran terhadap pemilihan dan pengaplikasian pendekatan dan strategi pengajaran pembelajaran. This course encompasses the child’s learning environment; various learning theories; implications of individual differences, motivation and learning styles towards selection and application of approaches and strategies in teaching and learning. |
Tajuk | Kandungan | Jam |
|
1. | Alam Belajar · Konsep alam belajar - Konteks belajar dan komuniti pembelajaran · Pengalaman belajar kanak-kanak - Pengalaman langsung (first hand experience) · Peranan dan kepentingan main (play) dalam proses pembelajaran kanak-kanak · Ciri-ciri dan jenis-jenis main | 6 |
|
2. | Konsep Pengajaran Dan Pembelajaran · Pengertian pengajaran dan pembelajaran · Prinsip-prinsip pembelajaran · Jenis-jenis pembelajaran | 3 |
|
3. | Teori-teori Pembelajaran · Teori Behaviouris · Teori Kognitif dan Konstruktivis · Teori Pembelajaran Sosial · Pendekatan Humanistik · Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran-pembelajaran · Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran-pembelajaran kanak-kanak berkeperluan khas. | 12 |
|
4. | Model, Pendekatan, Strategi Dan Kaedah Pengajaran · Model-model pengajaran seperti yang berikut: - Model Pemprosesan Maklumat - Model Behaviouris - Model Sosial - Model Personal · Implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran · Pendekatan, strategi, kaedah dan teknik berdasarkan model pengajaran – Pedagogi Bestari | 15 |
|
5. | Perbezaan Individu Dan Pembelajaran · Kecerdasan · Pelbagai kecerdasan murid (Gardner) · Kecerdasan emosi (EQ) · Gaya Berfikir · Gaya Pembelajaran · Implikasi Perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran | 3 |
|
6. | Motivasi Dan Pembelajaran · Perspektif Behavioris · Perspektif Kognitivis · Perspektif Humanistik · Implikasi motivasi terhadap pengajaran dan pembelajaran | 3 |
|
7. | Pembentukan Persekitaran Pembelajaran Yang Kondusif · Mereka bentuk pelan tindakan persekitaran pembelajaran kondusif | 3 |
|
| JUMLAH | 45 |
|
Penilaian | Kerja Kursus (50%) Peperiksaan (50%) |
Rujukan Asas | Elizabeth,W. & Jane,A.(2005). Play, learning and the early childhood curriculum.(2nd ed.).London:Paul Chapman. Joyce, B.R. (2000). Models of teaching. (6th ed).Boston:Allyn & Bacon. Woolfolk, A.E. (2004). Educational psychology, (9th ed.).New Jersey : Prentice Hall. |
Rujukan Tambahan | Bennett, N., Wood,E. & Roger,S. (1997). Teaching through play: Teachers’ thinking and classroom practice. Buckingham:Open University Press. Brearly,M.(2001).Emotional intelligence in the classroom. Carmarthen Wales:Crown House Publishing Ltd. Elias,M.J. & Arnold,H.(2006).The educator’s guide to emotional intelligence and academic achievement:Social-emotional learning in the classroom. CA:Corwin Press. Ellington,H. & Earl,S.(1999).Facilitating student learning.Skudai: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia. Rief,S.F.,Heimburge,J.A.(2006).How to reach and teach all lessons and activities.(2nd ed.).Canada:John Wiley &Sons. Slavin, R.E. (2005). Educational psychology.Theory and practice. (5th ed.).Boston:Allyn and Bacon. Strong,R.W.,Silver,H. &Perini,M.J.(2000).So each may learn: Integrating learning styles and multiple intelligences.U.S.: ASCD. Tomlinson,C.A. & McTighe,J.(2006).Integrating differentiated instruction and understanding by design:Connecting content and kids. U.S.A.:ASCD. Wood,E. & Attfield,J.(2005). Play, learning and the early childhood curriculum.(2nd Ed.). London: Paul Chapman. |
(Micro and Macro Teaching in Arabic Education)
Nama Kursus | Pengajaran Mikro Dan Makro Pendidikan Bahasa Arab (Micro and Macro Teaching in Arabic Education) |
Kod Kursus | BAE3104 |
Kredit | 3(2+1) |
Jam Kontak | 60 jam |
Bahasa Pengantar | Bahasa Arab |
Prasyarat | Tiada |
Semester | Pertama / Kedua |
Hasil Pembelajaran | 1. Menjelaskan konsep pengajaran mikro dan makro. 2. Menerang dan mempraktikkan kemahiran- kemahiran asas dalam pengajaran mikro dan makro. 3. Menghasilkan rancangan pengajaran yang lengkap. 4. Memilih teknik dan strategi yang sesuai dengan sesi pengajaran dan pembelajaran . 5. Membuat refleksi dan menilai amalan pengajaran serta menjanakan idea baru untuk penambahbaikan yang berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. |
Sinopsis | Kursus ini membincangkan konsep pengajaran mikro dan makro. Kursus ini juga menghuraikan jenis-jenis kemahiran, cara pelaksanaan pengajaran mikro dan makro ,cara menyediakan rancangan pengajaran harian, mingguan dan semester mengikut format yang betul. Kursus ini juga mendedahkan pelajar cara membina hasil pembelajaran dan membuat refleksi. This course facilitates an introduction of micro and macro teaching in the way to differ skills for both. It also reveals in detail the way to implement micro and macro teaching and to prepare daily, weekly and semestral lesson plan focusing on writing the correct and proper learning outcomes. |
Tajuk | Kandungan | Jam |
1 | الجانب النظري مهارات التدريس: · مفهوم مهارة التدريس · أنواع مهارات التدريس · مكونات عملية التدريس | 3 |
2 | التعليم المصغر : · مفهوم التعليم المصغر · أهداف التعليم المصغر · خصائص التعليم المصغر · مزايا التعليم المصغر | 3 |
3 | أنواع مهارات التدريس · مهارة تهيئة غرفة الصف · مهارة إدارة اللقاء الأول · مهارة تهيئة الطلاب لموضوع الدرس الجديد · مهارة الشرح · مهارة تحسين الإتصال وإعداده وتطبيقه · مهارة جذب الإنتباه وإعداده وتطبيقه · مهارة إثارة الدافعية وإعداده وتطبيقها · مهارة توجيه التعزيز وإعداده وتطبيقه · مهارة طرح الأسئة وإعداده وتطبيقه · مهارة تعيين الواجبات ومعالجتها · مهارة تنفيذ العروض العمليثة | 15 |
4 | التعليم المكبر · مفهوم التعليم المكبر · أهداف التعليم المكبر · مراحل تنفيذ التعليم المكبر | 6 |
5 | كيفية صياغة الأهداف أو نواتج التعلم · مستويات نتاج التعلم · الأهداف السلوكية | 3 |
1. | التطبيق العملي إعداد خطة التدريس · خطة التدريس الفترية · خطة التدريس الأسبوعية · خطة التدريس اليومية | 10 |
2. | التطبيقات العملية والتقييم الذاتي | 20 |
| Jumlah | 60 |
Pentaksiran | Kerja kursus – Latihan Pengajaran Mikro & Makro 60% Peperiksaan Akhir 40% |
Rujukan Asas | حسن حسين زيتون ، ( 2001) مهارات التدريس ، القاهرة. حسن حسين زيتون ( 2001 ) تصميم التدريس رؤية منظومية ،القاهرة. محمد صالح سَمك ( 2000) فن التدريس للتربية اللغوية، القاهرة . |
Rujukan Tambahan | إمام مختار حميدة وأ.د. أحمد النجدى،( 2003 ) مهارات التدريس، القاهرة: الناشر مكتبة زهراء الشرق. محمد كمال عبدالحميد زيتون ( 2003 )التدريس نماذجه ومهاراته ، القاهرة: عالم الكتب. |
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Islam Pendidikan Rendah)
Nama Kursus | Pendidikan Aqidah Sekolah Rendah (Faith Education For Primary School) |
Kod Kursus | PIM3104 |
Kredit | 3(3+0) |
Jam Kontak | 45 Jam |
Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu |
Prasyarat | Tiada |
Semester | Kedua |
Hasil Pembelajaran | 1. Menghurai konsep Aqidah dalam Islam. 2. Menganalisis dan menghurai kandungan Aqidah dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah. 3. Mengelola pengajaran dan pembelajaran Aqidah berkesan dan menarik. |
Sinopsis | Kursus ini memberi tumpuan kepada penerangan konsep Aqidah dalam Islam, menganalisis dan memperincikan kandungan Aqidah dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah. Kursus ini juga memberi pendedahan kepada aspek perancangan dan pelaksanaan strategi pengajaran, penyediaan rancangan, dan amali pengajaran pembelajaran Aqidah. The course focuses on clarifying the concept of faith in Islam with detail analysis of its concept in the Islamic education syllabus for primary school. It also gives exposure to planning and implementing teaching strategies, lesson plans, and teaching practical. |
Tajuk | Kandungan | Jam |
1 | Pengenalan konsep Aqidah dalam Islam. · Definisi · Kedudukan Aqidah dalam Islam | 5 |
2 | Aqidah dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah. · Konsep · Pelaksanaan · Kesan | 5 |
3 | Analisis dan huraian isi kandungan Aqidah dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah tahun 1 - 6. · Cerakin tajuk · Perincian isi kandungan | 10 |
4 | Aplikasi Strategi Pengajaran & Pembelajaran Aqidah Tahun 1- 6 : | 6 |
5 | Penyediaan Rancangan Pengajaran Aqidah Tahun 1-6. · Semester · Mingguan · Harian | 4 |
6 | Amali pengajaran Akidah | 15 |
Jumlah | 45 |
PIM3103 PENDIDIKAN AL-QUR'AN SEKOLAH RENDAH
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Islam Pendidikan Rendah)
Nama Kursus | Pendidikan Al Quran Sekolah Rendah (Al-Quran Education For Primary School) |
Kod Kursus | PIM3103 |
Kredit | 3(3+0) |
Jam Kontak | 45 Jam |
Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu |
Prasyarat | Tiada |
Semester | Kedua |
Hasil Pembelajaran | 1. Menghurai pengetahuan dan kemahiran dalam bidang Al-Quran; 2. Mengaplikasi hukum tajwid dalam bacaan dan hafazan ayat Al-Quran serta dapat menghurai tafsiran ayat kefahaman. 3. Mengelola pengajaran dan pembelajaran Al-Quran dengan betul. |
Sinopsis | Kursus ini memberi tumpuan kepada tajuk-tajuk di dalam Pendidikan Al-Quran, iaitu pengenalan kepada Al-Quran, aplikasi hukum tajwid dalam bacaan dan hafazan serta tafsiran ayat kefahaman. Kursus ini juga membincangkan strategi, penyediaan rancangan dan amali pengajaran pembelajaran al-Quran. This course focuses on introduction to Al-Quran education, application ‘tajwid’ rules in reciting, memorizing and interpreting of the Quran verses. It also discusses the strategy, lesson planning and teaching-learning of al Quran. |
Tajuk | Kandungan | Jam |
1 | Pengenalan kepada Al-Quran
| 7 |
2 | Aplikasi hukum tajwid dalam bacaan dan hafazan ayat Al-Quran
| 10 |
3 | Tafsiran surah-surah terpilih dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah.
| 10 |
4 | Aplikasi strategi pengajaran asuhan tilawah Al-Quran
| 6 |
5 | Penyediaan rancangan pengajaran asuhan tilawah Al-Quran
| 6 |
6 | Amali pengajaran asuhan tilawah al Quran | 6 |
Jumlah | 45 |
Pentaksiran | Kerja Kursus 50 % Peperiksaan Akhir 50 % |
Rujukan Asas | Ahmad Mohd. Saleh, Pendidikan Islam, falsafah, pedagogi dan metodologi ( 1997), Shah Alam , Selangor : Fajar Bakti Sdn. Bhd. |
Kementerian Pendidikan Malaysia (2002). Sukatan pelajaran pendidikan Islam sekolah rendah kurikulum bersepadu sekolah rendah. | |
Rujukan Tambahan | Abdullah Basmih. (1985).Tafsir pimpinan al-rahman kepada pengertian al-Quran, |
Abdullah al-Amin al-Naimy ( 1994). Kaedah dan teknik pengajaran menurut Ibnu Khaldun dan al-Qabishi. Kuala lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. | |
Abd.Halim Ibrahim (1968), Al-muwajjah al-fanni fi-turuq at- tadris. Misr: Darul Ma’arif | |
Al-Husaini Muhammad Ali Khalaf, Fathul al-majid fi al- ‘ilmi tajwid, Qahirah: Tab’ah Hijazi. | |
Al-Baidhawi , Nasir al-Din Abi Abdullah bin Umar bin Muhamad al-Syarazi , Anwar al-tanzil wa asrar al-ta’wil , | |
Kementerian Pelajaran | |
Yusuf Qardawi, Dr. (1999). Kaifa nata’amul ma’a al-Quran al-karim (berinteraksi dengan Al-Quran). Terj. Abdul Hayyie Al-Kattani. |
Pentaksiran | Kerja Kursus 50 % Peperiksaan Akhir 50 % | |
Rujukan Asas | Ahmad Mohd. Saleh, Pendidikan Islam, falsafah, pedagogi dan metodologi ( 1997), Shah Alam , Selangor : Fajar Bakti Sdn. Bhd. | |
Kementerian Pendidikan Malaysia (2002). Sukatan pelajaran pendidikan Islam sekolah rendah kurikulum bersepadu sekolah rendah. | ||
Rujukan Tambahan | Abdullah al-Amin al-Naimy ( 1994). Kaedah dan teknik pengajaran menurut ibnu khaldun dan al-qabishi. Kuala lumpur: DBP. | |
Abdul Qadir Ahmad. (1980). Turuq al-ta`lim al-tarbiyah Islamiyah. Mesir: Maktabah an-Nadhah. | ||
Budiman Radhi (1983). Falsafah rukun Islam. Cetakan Kedua. Singapura : Pustaka Nasional. | ||
Kementerian Pendidikan | ||
Kementerian Pendidikan | ||
Al-Jamali, Muhammad Fadhil (1982), Nahwa tauhid al-fikri al-tarbawi fi al-‘alam al-Islami. | ||
1 comment:
selamat menempuh semester baru yang bakal tiba dgn smgat dan azam yg baru.. (^_^)
Post a Comment